Escrit per: Carme Fusté
Una de les principals preocupacions dels científics i, en general, de tota la població, és actualment el canvi climàtic. Des de fa uns anys, aquest fenomen ha incrementat la seva popularització i investigació, tot i que sempre ha estat present en la nostra història i, de fet, molt abans del que ens pensem.
L’inici
Tot comença durant el període de la Revolució Industrial, que va tenir lloc a Europa a finals del segle XVIII i principis del segle XIX i que va aportar grans avantatges, com la gran evolució en el món de la indústria i el comerç, que també va transformar la manera de produir i el sistema econòmic. A més d’un desenvolupament tecnològic, gràcies a la creació de noves màquines de producció. Però per contra, també va suposar un greu impacte mediambiental, que en aquell moment, no hi havia cap tipus de consciència. Durant aquest període, es va produir un augment significatiu de les emissions de GEH (gasos d’efecte hivernacle) a l’atmosfera, sobretot a través de la combustió de combustibles fòssils com el carbó, el petroli i el gas. Així, tot i que no es pot fixar una data exacta per al començament del canvi climàtic, es considera que les activitats humanes han contribuït a accelerar aquest procés durant els últims 200 anys.
Els humans com a principal causa
El diòxid de carboni (CO2) és el principal causant del canvi climàtic. Encara que altres contaminants atmosfèrics, sobretot el metà (CH4), són també molt perjudicials i afecten el clima. Els altres principals GEH són el vapor d’aigua (H2O), l’òxid nitrós (N2O) i l’ozó troposfèric (O3). Aquests gasos atrapen la calor a l’atmosfera i donen lloc a l’escalfament global. Segons dades d’Eurostat, el 79% de les emissions de GEH a Europa es deuen a la crema de combustibles fòssils (carbó, petroli i gas) per a usos energètics o de transport. La desforestació i l’ús del sòl, l’agricultura, la ramaderia o els abocadors són també destacades fonts d’emissions. Per tant, som nosaltres mateixos, els humans, els que hem creat aquest greu problema i els que contribuïm al fet que cada vegada vagi a pitjor.
I què hi hem fet?
El primer reconeixement científic dels efectes dels GEH sobre el clima va ser realitzat per Svante Arrhenius a finals del segle XIX. Des d’aleshores, els científics han estat estudiant l’impacte dels gasos sobre el clima, i els resultats de les investigacions han anat demostrant que el canvi climàtic està afectant cada vegada més al planeta. En els últims 10 anys s’han fet diverses cimeres climàtiques, una de les més famoses són les anomenades COP, en què es tracten els diversos subtemes del canvi climàtic, com ara la manca d’aigua, l’ajuda als països no desenvolupats isense recursos, la utilització d’energies renovables i finalment s’acorden compromisos de cara als pròxims anys, en què tots els països que s’hi han compromès han de complir. La més famosa va ser l’Acord de París celebrada l’any 2015, amb l’objectiu de reduïr les emissions, calia mantenir l’augment de la temperatura mitjana global en una mica menys de 2 °C.
A part d’això, molts països (193 en total) s’han implicat a complir els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que a més d’intentar reduir la pobresa i les desigualtats a escala mundial, i fomentar la igualtat de gènere… també inclouen la reducció d’emissions i la preservació de la natura. Però, òbviament, totes aquestes mesures no són suficients i per poder frenar al màxim aquest problema (perquè frenar-lo del tot ja s’ha demostrat que és impossible) hem de ser conscients de les greus conseqüències que suposa per a tota la població i per al planeta.
