ESCRIT PER: Amélie Kuri, Clara Carrera, Enric Martos i Rassim Sakhraoui
Del 14 al 19 de març, un grup d’alumnes de l’Escola Andorrana de Batxillerat vam viure una experiència que no oblidarem mai: un viatge a Nova York per participar a la 49a conferència UNIS-UN, celebrada a la sala de l’Assemblea General de les Nacions Unides. El grup estava format per Amélie Kuri Claverol, Clara Carrera Pushong, Enric Martos Altimir i Rassim Mohamed Sakhraoui, acompanyats per la professora Mariana Frassetti Green i el lector Amil Osmani.
Vam començar el viatge divendres amb una immersió total a la ciutat que mai dorm. Cada dia caminàvem més de 20 km, descobrint llocs icònics com l’Empire State Building, Central Park, Wall Street, la Biblioteca Pública, el Memorial del 9/11 i la majestuosa estàtua de la Llibertat. Però també vam viure experiències menys conegudes però igualment màgiques, com perdre’ns pels barris multiculturals, tastar menjars de tot el món i observar el moviment frenètic de la ciutat des de llocs únics.
Dilluns vam visitar l’Escola Internacional de l’ONU (UNIS), on vam ser rebuts amb molta calidesa. Va ser un moment molt especial, ja que vam poder fer una petita presentació sobre Andorra davant estudiants de tot el món, fins i tot amb un petit diàleg en català per ensenyar-los la nostra llengua. Ens vam sentir orgullosos de representar el nostre país i explicar qui som i d’on venim.
Dimarts i dimecres van ser els dies de la conferència UNIS-UN, que es va celebrar a la sala de l’Assemblea General de les Nacions Unides, un dels espais més importants del món. Escoltar ponents d’alt nivell, participar en debats sobre intel·ligència artificial i formular preguntes des d’aquell faristol emblemàtic va ser gairebé surrealista. Ens vam adonar que, tot i ser d’un país petit, la nostra veu també pot ressonar en espais globals.
Una altra de les grans fites del viatge va ser la visita a l’Ambaixada d’Andorra a Nova York, on vam conèixer més de prop la tasca diplomàtica que es fa en nom del nostre país. Ens van explicar com Andorra participa activament a les Nacions Unides i la importància de tenir una veu pròpia al món.
Però si alguna cosa ens enduem per sempre, són les amistats. Vam fer connexions reals amb estudiants de Barcelona, Nova York, Bèlgica, Bermuda, Austràlia i molts altres llocs. Amb ells vam compartir no només converses sobre intel·ligència artificial, sinó també rialles, fotos, moments espontanis i la sensació que, malgrat les distàncies, formem part d’una mateixa generació que vol construir un futur millor.
La Mariana i l’Amil han estat fonamentals per fer possible aquest viatge, i ens van transmetre la il·lusió de pensar en gran i de veure més enllà de les nostres fronteres. Ens guiava amb entusiasme l’Amil, new yorker i antic alumne de l’UNIS, que coneix Nova York com el palmell de la mà i ens la va fer estimar com casa nostra.
Aquest viatge ha estat molt més que un desplaçament físic: ha estat una obertura de ment i de cor. Ens ha ensenyat que el món és gran, sí, però que nosaltres també hi tenim un lloc. I que Andorra, petita però ferma, pot ser un pont entre cultures, idees i futurs compartits.
